USM II rok, sem. III
- Funkcjonalny model działania układu ruchu.
- Kontrola motoryczna i uczenia motoryczne – od historii do współczesnych ujęć
- Teorie kontroli motorycznej – współczesne koncepcje kontroli motorycznej.
- Sterowanie i regulacja ruchów – struktury CUN odpowiedzialne za kontrolę motoryczną oraz ich rola w tym procesie.
- Teorie i modele motorycznego uczenia się
- Wspomaganie i ocena procesu motorycznego uczenia się.
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
- Błaszczyk J.W.: Kontrola stabilności postawy ciała. Kosmos, 42 (2): 473-486, 1993.
- Cook G., Burton L., Kiesel K., Rose G., Bryant MF. Movement. Functional movement system. Screening, Assessment, Corrective Strategies. On target Publications, 2010.
- Górska T., Majczyński H.: Mechanizmy sterowania ruchami dowolnymi. W: Mózg i zachowanie. (red.) Górska T., Grabowska A., Zaspalska J. PWN Warszawa 1997, 214 – 236.
- Juras G. Koordynacyjne uwarunkowania procesu uczenia się utrzymywania równowagi ciała. AWF Katowice, 2003.
- Lephart S. M., Fu F. H. (Editors) Proprioception and Neuromuscular Control in Joint Stability. Human Kinetics, 2000..
- Raczek J., Mynarski W., Ljach W.I.: Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. AWF Katowice, 2002..
- Latash M. Fundamentals of Motor Control. Academic Press, 2012
- Chmura J., Wiśnik P. (2008). Próg psychomotoryczny zmęczenia – implikacje praktyczne ( na przykładzie gry w piłkę nożną ). Sport Wyczynowy, (1-3), 517–519
- Raczek J. (2010) Antropomotoryka. PZWL
- Borghuis J., Hof A.L., Lemmink K. a P.M. (2008). Muscle force and its role in joint dynamic stability. Sports Medicine, 38(11), 893–916