Cele i zadania przedmiotu:
- Systematyzacja, integracja i uogólnienie wiedzy o istocie oraz właściwościach motoryczności człowieka.
- Zaznajomienie studentów z wewnętrznymi uwarunkowaniami oraz zewnętrznymi przejawami motoryczności człowieka.
- Wyjaśnienie istoty procesu sterowania i regulacji ruchów jako podstawy uczenia się i nauczania czynności motorycznych.
- Analizowanie rozwoju motorycznego i możliwości jego skutecznej stymulacji w procesie wychowania fizycznego i treningu sportowego.
- Prezentacja aplikacyjnych aspektów wiedzy z zakresu motoryczności człowieka.
Zagadnienia egzaminacyjne:
- Charakterystyka procesu utrzymywania równowagi ciała (w tym m.in. podłoże neurofizjologiczne, mechanizmy, uwarunkowania, rozwój w ontogenezie, znaczenie w życiu codziennym i sporcie, koordynacja utrzymywania równowagi i wykonywania ruchu dowolnego).
- Charakterystyka podstawowych zasad i mechanizmów umożliwiających kontrolę ruchów człowieka (m.in. podłoże neurofizjologiczne, pętla/pierścień ruchowy, znaczenie sprzężenia zwrotnego, modele kontroli, hipoteza Hessa, poziomy koordynacji Bernsteina).
- Omówienie podstaw procesu uczenia motorycznego (m.in. podstawowe pojęcia, uczenie a pamięć, podłoże neurofizjologiczne, etapy i fazy uczenia, modele uczenia, pojęcie nawyku ruchowego, rodzaje nawyków, efektywność uczenia motorycznego).
- Współczesna interpretacja sprawności fizycznej (m.in. podłoże teoretyczne, koncepcja Rensona i wsp., koncepcja H-RF, uwarunkowania, pomiar, aktywność fizyczna a BDNF, przyczyny i skutki zmiany paradygmatu).